Tuesday, August 25, 2009

PKS boleh guna Skim Jaminan tembusi pasaran Halal
Industri Halal mempunyai
potensi besar yang
belum diterokai sepenuhnya
KUALA LUMPUR - Perusahaan kecil dan sederhana (PKS) kini boleh mengakses skim-skim pembiayaan khas, seperti Skim Jaminan Kerajaan untuk menembusi pasaran halal.

Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC), dengan kerjasama empat institusi kewangan Islam iaitu Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Bhd, Maybank Islamic Bhd, HSBC Amanah Malaysia Bhd dan CIMB Islamic Bank Bhd, akan membantu memastikan skim itu digunakan dengan berkesan oleh PKS.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata usaha kerjasama itu penting untuk membantu peserta kecil industri halal meningkatkan keupayaan dan kapasiti mereka untuk mengeksport dan menghasilkan produk.

"Saya berharap yang PKS akan meneruskannya dengan bersungguh-sungguh dalam usaha mengambil kesempatan atas perjanjian hari ini," kata beliau.

Beliau menambah, permintaan untuk produk dan perkhidmatan halal dijangka meningkat seiring dengan bertambahnya penduduk Islam dan meningkatnya pengaruh di kalangan orang Islam dengan pendapatan boleh guna.

"Untuk sebab ini, HDC akan memainkan peranannya dalam menyediakan sokongan untuk mencadangkan syarikat yang berkelayakan mendapatkan kemudahan kewangan," kata beliau.

No comments: