Wednesday, July 29, 2009

ISU BAHAN RAMUAN YANG MERAGUKAN DALAM PRODUK.
















Produk Gunaan dan Hiasan Diri


Bagaimanakah Gincu Menjadi Penyebab 'Kanser'?



Menurut kajian yang dibuat oleh sekumpulan hak pengguna di Amerika Syarikat, mereka mendapati bahawa produk gincu yang diuji lebih separuh daripadanya adalah mengandungi plumbum atau logam “Lead”.

Kumpulan ini telah mengadakan 'Kempen Kosmetik Selamat' dan telah menguji gincu-gincu merah daripada 33 jenama dengan menggunakan khidmat Kumpulan Penguji Bodycate dari Santa Fe Spring, California. Hasilnya ia mendapati 61 % daripada gincu-gincu itu mempunyai kadar plumbum di antara 0.03 hingga 0.65 bahagian persejuta.

Gincu-Gincu tersebut termasuk daripada jenama terkenal telah diuji positif mengandungi lebih banyak plumbum atau lead daripada jenama-jenama lain. 1/3 daripada gincu tersebut didapati mengandungi kadar plumbum melebihi had 0.1 bahagian per sejuta yang telah ditetapkan untuk gula-gula oleh Pentadbiran Makanan dan Ubat Amerika (FDA). Walaubagaimanapun pihak FDA belum lagi menghadkan apakah kadar plumbum yang selamat dalam gincu.

Gincu seperti gula-gula, mudah masuk ke dalam tubuh. Sekiranya termakan, ia akan menimbulkan pelbagai masalah kesihatan termasuklah kanser.

Apakah itu Plumbum atau Lead?

Plumbum merupakan bahan kimia yang telah digunakan berkurun-kurun lamanya. Ia diklasifikasikan sebagai logam berat yang tidak mempunyai sebarang faedah dari segi kesihatan dan disifatkan sebagai racun. Apabila seseorang tersentuh atau terhidu sesuatu benda yang mengandungi plumbum, ia boleh meresap masuk ke dalam badan dan kekal di dalamnya dalam tempoh yang lama.


Apakah Plumbum merbahaya?

Ya, Plumbum boleh menyebabkan masalah pembelajaran, kurang beri tumpuan, penguasaan bahasa dan tingkahlaku seperti lemah dalam pelajaran serta tabiat lebih agresif. Wanita hamil dan kanak-kanak kecil paling mudah terjejas.

Untuk wanita pula ia boleh menyebabkan kanser buah dada, masalah mandul, keguguran, menganggu sistem peredaran darah dan bengkak bibir yang serius.


Mengapakah Plumbum dimasukkan ke dalam Gincu?

Plumbum atau Lead dimasukkan ke dalam Gincu untuk menjaga agar bibir tahan pengoksidaan udara (oxidation), tahan air (waterproof) & tahan lebih lama (long lasting) terutama yang berjenama dan diimport.

Tetapi Awas!!! Tidak semua gincu di pasaran Halal

Jangan Terkejut! Sebenarnya, ada Gincu di pasaran ketika ini diperbuat daripada bahan yang diketahui tidak halal untuk orang Islam iaitu 'Lemak Babi' atau lebih dikenali sebagai "Gelatin" dan nama saintifiknya ialah ‘sodium tallowate’. Ia merupakan bahan terpenting dalam kandungan pembuatan sesuatu Gincu atau bahan kosmetik yang lain. Ia bukan lagi rahsia tapi sengaja masyarakat kita masih tidak peka atau buat tak tahu saja tentang isu ini.

Mengapa 'Lemak Babi' bukan lemak binatang lain?

Binatang babi dijadikan 1001 macam kegunaan. Di antara yang digunakan dalam bidang kosmetik ialah sumber lemaknya iaitu Gelatin. Lemak babi ini sungguh istimewa yang tidak terdapat pada binatang lain. Hanya lemak babi saja yang tidak akan cair iaitu tahan suhu apabila diletakkan bersama pada badan manusia berbanding dengan lemak binatang lain. Sebab itu ada Gincu yang kita pakai terutama yg diimport boleh tahan lama dibibir tanpa rasa melekit atau luntur sedikit pun. Industri kosmetik sekarang tidak ada pilihan lain selain terus menggunakan lemak babi ini untuk Gincu keluaran mereka agar tampak lebih berkualiti berbanding jenama lain.
Pernah dengar isu 'Uri Bayi' atau 'Plasenta Bayi' dimasukkan ke dalam Gincu?

Saya percaya ramai wanita pernah mendengar isu ini yang pernah 'meletup' suatu masa dahulu. Ada yang percaya dan ada yang tidak. Tetapi menurut satu sumber, gincu berjenama terkenal buatan Jepun atau China, berkemungkinan besar menggunakan produk yang dihasilkan dari uri bayi atau plasenta bayi yang telah diharamkan oleh pihak berkuasa Malaysia. Bahan haram itu dipercayai diadun di dalam gincu berjenama terkenal kerana sifatnya yang boleh memberi kesan positif kepada kulit berikutan kewujudan sejenis hormon estrogen yang kaya dengan kandungan darah seperti albumin.

Isu 'kulit mayat' dibuat gincu?

Hati-hati dengan produk kolagen yang semakin banyak berada di pasaran tempatan dan menjadi idaman golongan wanita masa kini. Anda tahu apa itu Kolagen? Kolagen adalah sejenis protein serat pada kulit, tulang rawan, tulang dan tisu penyambung lain pada badan manusia.

Kulit mayat banduan yang dihukum mati telah digunakan bagi menghasilkan kolagen dan dimasukkan ke dalam produk kecantikan termasuk gincu untuk perawatan anti-kedut dan memejalkan bibir. Ini telah terbukti bahawasanya syarikat produk kecantikan di China telah menghasilkan produk kecantikan jenis ini dan menjualnya ke pasaran Eropah, Amerika Syarikat dan Britain. Tidak mustahil negara-negara Barat ini menghasilkan produk mereka sendiri pula dan memasarkannya di Malaysia.

Apakah dia V2 SILVER LIPSTICK ini?

V2 SILVER LIPSTICK ialah produk muslim yang dihasilkan oleh syarikat milik penuh Bumiputera iaitu Dynamic Crystal Network Sdn Bhd melalui campuran bahan terpilih, ramuan herba tumbuh-tumbuhan, aloe vera serta susu kambing asli tanpa campuran bahan awet terlarang.

Berlainan dengan jenama gincu terkenal yang lain, V2 SILVER LIPSTICK adalah buatan orang Islam, boleh dibawa bersolat kerana bahan yang digunakan juga dijamin bersih,suci dan selamat kerana telah mendapat kelulusan 100 % Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan juga telah mendapatkan sijil pengesahan HALAL daripada JAKIM Malaysia. Produknya yang tahan lama dan berkualiti tinggi juga setanding dengan jenama import terkenal yang lain serta harganya yang lebih murah serta komprehensif di pasaran tempatan.

Sumber Rujukan:www.themuslimwoman.com, www.jphpk.gov.my
Sumber Rujukan:- www.vivawoman.net, www.rediesh.com

No comments: